|
|
|
| Particularitati ale sistemului de directie |
| |
|
| |
|
|
| |
Particularitati ale sistemului de directie
Geometria directiei caracterizeaza asezarea rotilor pe sol si influenteaza deplasarile vehiculului in viraje. Unghiurile de directie contribuie la asigurarea stabilitatii si manevrabilitatii si protejeaza anvelopele impotriva uzurii excesive. Marirea efortului de actionare a directiei sau jocul marit al volanului (insumat ca joc al intregului lant cinematic al transmiterii miscarii de la volan pana la roata – articulatii cardanice, arbore volan, jocuri in angrenajul mecanismului de directie, jocuri in bielete, directie, capete bara, jocuri in rulmenti roata etc). Sunt usor observabile dar modificarile geometriei directiei devin sesizabile mai degraba datorita efectelor care le produc, verificarea propriu-zisa fiind posibila doar pe un stand de directie si efectuata de personal specializat.
Cand apar dificultati in mentinerea traiectoriei rectilinii in timpul mersului suntem inclinati sa ne concentram atentia doar asupra unghiurilor directiei. In realitate ar fi bine sa nu scapam din vedere si verificarea anvelopelor.
Diferentele de uzura, de profil al benzii de rulare, de presiune ori dimensionale pot influenta rulajul in linie dreapta.
Nu subestimati diferentele de masa ale rotilor (pneu+janta+capac roata+greutati de echilibrare), in special cele montate pe puntea fata. Tineti cont si de usoara inclinare transversala inspre dreapta a caii de rulare.
Neplacerile pot decurge din jocurile in directie, fixarea defectuasa a rotilor, neuniformitatea fortelor de franare, neechilibrarea rotilor, amortizoarele ce prezinta defectiuni, jante deformate, repararea necorespunzatoare a deformarilor caroseriei sau ale elementelor de suspensie, aparute ca urmare a accidentelor sau a socurilor puternice la contactul cu neregularitatile caii de rulare.
Denivelarile drumului, bordurile si socurile primite de componentele sistemului de directie sau/si suspensie pot provoca deformatii remanente, ce impun efectuarea de corectii ale unghiurilor de directie. Daca deformatiile depasesc anumite limite este necesara chiar inlocuirea anumitor repere (ex: bielete directie, suport amortizor, brat suspensie).
In general autovehiculele cu tractiune integrala precum si cele care au suspensie independenta pentru puntea spate necesita reglaje pentru unghiurile ambelor punti. |
|
| |
|
|
| |
|
|
| In incinta unitatii puteti plati cu: |
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
|