|
|
|
| |
|
|
| |
Sistemul TPMS
- Constructia senzorului (TPMS direct)
Senzorul poate fi parte componenta a valvei sau separat, atasat pe janta. Piciorul supapei este prins pe janta cu ajutorul unei piulite sau a unei garnituri. Pentru strangerea piulitei se va folosi cuplu de strangere specificat de producator.
- Bateria
bateria folosita pentru alimentare este fie una nichel metal hibrid de 1.25 volti/celula, fie una litiu ion de 3.6 volti/celula. Durata medie de viata a acestei baterii poate varia de la 5 la 10 ani.
- Senzorul
Senzorul are mai multe functii. Presiunea este masurata folosind un circuit de tip rezistenta sau condensator. Presiunea de referinta poate fi 1 bar sau 0 KPa in functie de producator. 1 bar este aproximativ 0.98 atm. 0 KPa inseamna vid, iar 100 KPa sunt egali cu 1 bar. Temperatura este masurata cu o termocupla sau un termistor. Odata cu cresterea temperaturii, creste si presiunea. Pentru fiecare 10 grade C in plus, presiunea creste cu 0.12 atm. senzorul de presiune si temperatura sunt trimise unui sistem microcontroler.
- Controlerul
O unitate microcontroler (MCU) este folosita pentru a procesa informatiile analog primite de la senzor si pentru a comunica cu celelalte calculatoare ale masinii. MCU poate contine o memorie EEPROT (Electronicaly ErasableProgrammableReadOnlyMe-mory) pentru programarea modului de identificare a senzorilor, locatia si informatia despre presiune. Un cristal este folosit pentru a seta frecventa senzorului. Antena este incorporata in valva.
- Modurilor de operare ale senzorilor
Senzorul poate fi dezactivat in timpul transportului si depozitarii pentru a prelungi viata bateriei. Activarea se face in timpul asamblarii si testarii initiale.
- Receptorul
Receptorul contine o antena pentru a primi informatiile de la fiecare senzor in parte. Un decodor prezent in acesta pune informatia pe BCM data buss. Informatia va activa un indicator luminos in panoul de bord daca este simtita prezenta unui pneu cu presiune prea scazuta. Daca vehiculul dispune de un Driver Information Center (DIC-Centru de informare Sofer), soferul poate vizualiza valorile presiunii in fiecare pneu. Aparatul cu ajutorul caruia se programeaza senzorii poate prelua informatii de tipul codurilor de eroare si procentul de incarcare a bateriilor.
- Programarea senzorului
Senzorul necesita programare inainte de instalare pe vehicul. pentru programare se foloseste fie un scanner ce suporta aceasta functie, fie un aparat special conceput pentru asa ceva. Programarea incepe de la roata stanga fata. Aparatul transmite un semnal de joasa frecventa, 1.25 KHz senzorului activandu-l. Dupa activare, senzorul produce un sir de informatii pentru identificare, pozitie (Stanga Fata), presiune si verificare. Aceasta informatie este memorata in scanner si in BCM. Atunci cand scannerul este plasat in dreptul rotii dreapta fata pentru activarea celuilalt senzor, acelasi sir de informatii este transmis, doar ca pozitia senzorului este schimbata (Dreapta Fata). Procesul continua cu senzorii Dreapta Spate si apoi Stanga Spate. de fiecare data cand un senzor este programat, vehiculul si/sau scannerul vor raspunde cu un semnal sonor. Este necesar sa urmati instructiunile producatorului pentru a completa procedura de programare. Reprogramarea trebuie facuta cand rotile sunt inlocuite intre ele.
Precum sistemele indirecte TPMS, Sisteme directe au si ele provocarile lor. Asa cum am spus mai sus, aceasta poate tine intre 5 si 10 ani, asadar, in cele din urmatrebuie inlocuite. Pe unele vehicule, bateria nu poate fi inlocuita, ceea ce inseamna ca atunci a murit, trebuie schimbat tot senzorul. Este o idee buna ca atunci cand a murit bateria unui senzor sa le schimbati si pe celelalte.
Unii producatori, codeaza fiecare senzor cu datele despre roata pe care trebuie montat, astfel ca rocada a doi senzori nu trebuie facuta. |
|
| |
|
|
| |
|
|
| In incinta unitatii puteti plati cu: |
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
|